•  

Ενόργανη Ανδρών στο Ευρωπαϊκό, μια ματιά στα ενδότερα των αγώνων

eurofrontΤου Αντώνη Κεραμιδά

Πλήρως ικανοποιημένοι πρέπει να αισθάνονται οι φίλοι της γυμναστικής έπειτα από το θέαμα που παρακολουθήσαμε από την Βασιλεία της Ελβετίας στο Πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα ενόργανης γυμναστικής Ανδρών – Γυναικών.

Αρχικά και ως γενική διαπίστωση να πω ότι, η γυμναστική πανευρωπαϊκά και παγκοσμίως πλέον, έχει περάσει σε ένα διαφορετικό επίπεδο, αυτό μια νέας εποχής όπου κυρίαρχο στοιχείο των μεγάλων αγώνων είναι η προσπάθεια εντυπωσιασμού των αθλητών και αθλητριών μέσα από τα προγράμματα, με δύσκολες ασκήσεις όπου η καλλιτεχνική εκτέλεση έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Παρόλα αυτά, ομολογώ, πως ήταν η πρώτη φορά που παρακολούθησα ένα ευρωπαϊκό πρωτάθλημα όπου, αν και δεν είχε προ-ολυμπιακό χαρακτήρα, εντούτοις οι αθλητές φάνηκε να εκτελούν τα προγράμματά τους με υπέρμετρο ενθουσιασμό, ίσως γιατί ήταν ο πρώτος επίσημος σημαντικός αγώνας εν μέσω  γενικής καραντίνας και μετά από απραξία πολλών μηνών κυρίως για την χώρα μας.

Στο ζουμί τώρα

Το έδαφος κατά γενική ομολογία ήταν το όργανο πάνω στο οποίο πολλοί αθλητές επένδυσαν στην προετοιμασία τους αφού είδαμε εκπληκτικό θέαμα με πολλές δύσκολες ασκήσεις και συνδυασμούς που μέχρι πριν μερικά χρόνια τις βλέπαμε (εκτός από τα όνειρά μας) μόνον στο τραμπολίνο και σε ακροβατικούς διαδρόμους. Ενδεικτικό της καλής προετοιμασίας των αθλητών ήταν οι ελεγχόμενες προσγειώσεις τους. Διπλά σάλτα μπροστά με δίπλωση και μισές στροφές, δύσκολες πιρουέτες σε συνδυασμό με επίσης διπλά σάλτα μπροστά ήταν οι ασκήσεις που κυριαρχούσαν στο ταπί όπως επίσης και οι τσουκαχάρες (διπλό σάλτο με διπλή πιρουέτα). Φυσικά η άσκηση που προσέλκυσε τα βλέμματα όλων ήταν το ασύλληπτο τριπλό σάλτο πίσω με δίπλωση του Nikita Nagornyy. Αυτό που εντυπωσίασε περισσότερο, δεν ήταν τόσο το εγχείρημα της εκτέλεσης της άσκησης, αλλά η άνεση του κατορθώματος κάτι που καθρεπτίζονταν στο πρόσωπο του αθλητή.

Τα ίδια εντυπωσιακά ακροβατικά στοιχεία είδαμε και στο όργανο του Άλματος. Και εκεί το επίπεδο δυσκολίας ήταν πολύ ανεβασμένο. Φοβερό ύψος στις εκτελέσεις, κάτι που έδινε την ευκολία στους αθλητές να προσομοιάζουν την άνεση του τραμπολίνου. Διπλά μπροστά συσπειρωτικά και με δίπλωση και με μισές στροφές ήταν οι ασκήσεις που κυριάρχησαν όπως φυσικά και οι Γιουρσένκο με δυόμιση πιρουέτες.

Στα υπόλοιπα όργανα δεν είδαμε κάτι που να τραβά ιδιαίτερα το ενδιαφέρον μας. Στο δίζυγο οι έξοδοι διπλό πίσω με δίπλωση φαίνεται πως ανήκουν στο παρελθόν αφού κυριάρχησαν τα διπλά εμπρός, κυρίως με μισή στροφή. Στο μονόζυγο οι συνδυασμοί πεταγμάτων με Τκάτσεφ φαίνεται πως κερδίζουν ισότιμο μερίδιο εκτέλεσης σε σχέση με αυτά των κόβατς.

Ο Nikita Nagornyy ο νικητής του σύνθετου παρουσίασε ένα πρόσωπο διαφήμιση για το άθλημα. Εξαιρετικά ήρεμος κατά την είσοδό του στα όργανα και πάντα γαλήνιος κατά την αποχώρησή του έδειχνε έναν αθλητή απόλυτα προετοιμασμένο γι΄αυτό που πήγε να κάνει στην Βασιλεία. Αντιμετώπιζε τις ατυχίες του με επαγγελματισμό και πάντα με ένα χαμόγελο στα χείλη, δίνοντας το μήνυμα προς όλους πως, η γυμναστική, ακόμη και σε περιβάλλον ενός μεγάλου αγώνα είναι κυρίως χαρά, ένα όμορφο ταξίδι που οι ατυχίες είναι κομμάτι της διαδρομής.

Από τις πιο άτυχες στιγμές του ευρωπαϊκού θεωρώ στο σύνθετο ατομικό την πτώση του Τούρκου αθλητή Ahmet Önder από το μονόζυγο στον τελευταίο όργανο του αγώνα, κάτι που του στοίχησε την τρίτη θέση. Γενικά η γειτονική Τουρκία δείχνει μια σημαντική ανοδική τάση στην Ενόργανη πιστοποιώντας την απόδοσή της σε αυτό το Ευρωπαϊκό αφού, εκτός το χρυσό του Arican Ferhat για δεύτερη συνεχόμενη φορά στο δίζυγο, και την παρά λίγον τρίτη θέση του Önder στο σύνθετο ατομικό, κατάφερε ως χώρα και πλασαρίστηκε και σε τέσσερις τελικούς οργάνων όπου μάλιστα στο δίζυγο είχαν και δυο συμμετοχές.

Η Ελληνική αποστολή

Στα δικά μας τώρα, να πω αρχικά για τον Πετρούνια πως έχω την εντύπωση πως όσο αγωνίζεται με αυτήν την απόδοση, δεν πρόκειται να υπάρξει υπάρξει αθλητής στον κόσμο που θα μπορέσει να του πάρει την πρώτη θέση. Το μεγαλείο της εμφάνισής του παίρνει μεγαλύτερη αξία όταν συνυπολογίσει κάποιος το δράμα και την ανασφάλεια που βίωσε από την χειρουργική επέμβαση στον ώμο του. Και όχι απλά επέστρεψε, το έκανε με τον πιο πανηγυρικό τρόπο ασφαλώς, βελτιωμένος και με υποδειγματική ωριμότητα που μόνον ένας Ολυμπιονίκης γνωρίζει. Στα τελικά των οργάνων ήταν πιο καλός από τα προκριματικά, κυρίως στην σταθερότητα των αιωρημάτων του προς την κατακόρυφο, κάτι στο οποίο υστερούν πολλοί αθλητές, αφού κυρίως επενδύουν στα δυναμικά στοιχεία. Το σημαντικό με τον Πετρούνια είναι πως κατάφερε και διαχειρίστηκε όλη αυτή την επιτυχία και δημοσιότητά του όλα αυτά τα χρόνια με τον καλύτερο τρόπο.  Ο Ολυμπιονίκης μας έχει φυσικά την εκρεμότητα του με την πρόκρισή του στους Ολυμπιακούς του Τοκυο αφού χρειάζεται να αγωνιστεί τον Ιούνιο στην Ντόχα σε ημερομηνία που ακόμη δεν έχει οριστεί και με βαθμολογία πάνω από 15.333. Αλλά νομίζω η Βασιλεία έδειξε το τι πραγματικά μπορεί να καταφέρει ο Λευτέρης εκεί.

Η παρουσία των άλλων αθλητών μας αν και δεν οδήγησε σε κάποια ιδιαίτερη διάκριση (πλην αυτής του Αντώνη Τανταλίδη στον τελικό του σύνθετου ατομικού), δεν πέρασε απαρατήρητη. Κυρίως στις εκτελέσεις δύσκολων και εντυπωσιακών ασκήσεων που παρουσίασαν σε όλα τα όργανα. Συμφωνώ επίσης με τον αρχιπροπονητή Δημήτρη Ράφτη που σε δηλώσεις του  ανέφερε πως, ως χώρα δεν διαφέρουμε και τόσο σε ασκησιολόγιο από τους υπόλοιπους ευρωπαίους. Βέβαια, σε ένα ευρωπαϊκό πρωτάθλημα βασικό στοιχείο της απόδοσης που θα φέρει την διάκριση είναι η «λεπτομέρεια», η σταθερότητα δηλαδή της κάθε εντυπωσιακής άσκησης ή συνδυασμού μέσα στα προγράμματα. Και η σταθερότητα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες στην διάρκεια της προετοιμασίας των αθλητών. Μια προετοιμασία που λόγω περιοριστικών μέτρων (lock down) κράτησε για πάνω από δυο μήνες μακριά τους διεθνείς μας από τις προπονήσεις.

H Διοργάνωση

Η απουσία θεατών στις κερκίδες οδήγησε τους διοργανωτές να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον εξόχως εντυπωσιακό στο background του σταδίου με εντυπωσιακές αφίσες, φωτισμό και γραφικά, ενώ αν εξαιρέσεις το απογοητευτικό livestreeming της πρώτης μέρας, ο σκηνοθέτης στα τελικά οργάνων έκανε απίστευτη δουλειά με τα υπέροχα πλάνα από πολλαπλές κάμερες ενώ για πρώτη φορά παρουσιάστηκε τέτοιας ποιότητας αργή κίνηση (slow motion) στην επανάληψη των προγραμμάτων μετά την κάθε εκτέλεση. Μια πραγματική διαφήμιση για το άθλημα της ενόργανης που μέσα από την τεχνολογία επιχειρούσε να διεισδύσει με τα πολύ κοντινά αργά πλάνα στην ψυχολογία του κάθε αθλητή. Η Βασιλεία νομίζω έδειξε τον δρόμο στο πως πρέπει να διοργανώνεται ένα πρωτάθλημα ενόργανης. Η περιγραφή των αγώνων επίσης από τους δυο παρουσιαστές ξεπέρασε κάθε προσδοκία στο επίπεδο της γνώσης των ασκήσεων και το ιστορικό κάθε αθλητή.

Συμμετοχή την Βασιλεία είχαμε και στον τομέα της κρίσης. Με επικεφαλής το Νίκο Προβιά ως τεχνικό διεθυντή των αγώνων και supervisor στο όργανο των κρίκων και τους διεθνείς κριτές Φωτεινή Μέλλου, Μαρία Σολομωνίδου, Λευτέρης Μπουτάκης, Σταύρος Γαλερός οι οποίοι τίμησαν με την παρουσία τους την ελληνική αποστολή

eyro1

DSC05397

photos:  Γιάννης Κρικρής

Η Ελληνική τηλεόραση

Η ανάδειξη της προσπάθειας των εθνικών μας ομάδων για μια ακόμη φορά περιορίστηκε στις αναρτήσεις δημοσιευμάτων που πήγαζαν από το site της ΕΓΟ και τις οποίες αναμετέδιδαν άλλα sites. Όμως, γνωρίζουμε πολύ καλά πως ο βασιλιάς της τηλεθέασης, εκεί που διαμημίζεται ένα άθλημα, βρίσκεται στην οθόνη της τηλεόρασης, εκεί που προσελκύονται οι χορηγοί και που ποτέ δεν ακούσαμε για την προσπάθεια των άλλων παιδιών πλην του Πετρούνια. Για ζωντανή μετάδοση (εκτός του Πετρούνια στα τελικά στην ΕΤ3), ούτε λόγος. Μετά το ιστορικό επιτυχιών των άλλων αθλητών μας, τα τόσα χρυσά ευρωπαϊκά του Πετρούνια, την παγκόσμια χρυσή κυριαρχία του, το χρυσό Ολυμπιακό του μετάλλιο, τις επισκέψεις και βραβεύσεις στα «μεγάλα σαλόνια» και τις υποσχέσεις από την πολιτική και πολιτειακή ηγεσία, η Ελληνική τηλεόραση επιμένει να αγνοεί το άθλημα αυτό που έχει χαρίσει στιγμές πρωτόγνωρης συγκίνησης και αίσθημα υπηρηφάνειας στον κόσμο.

Όπως και να χει, φαντάζομαι η ΕΓΟ θα αξιολογήσει ορθά τα αποτελέσματα αυτού του αγώνα σχεδιάζοντας ορίζοντα ανάπτυξης με ρεαλιστικούς στόχους επενδύοντας παράλληλα σε τομείς που θα βοηθήσουν στην διάδοση του αθλήματος.


  • Αντώνης Κεραμιδάς
  • O Αντώνης Κεραμιδάς είναι φωτογράφος χορού και γυμναστικής, πρώην αθλητής και ομοσπονδιακός προπονητής Ενόργανης Γυμναστικής ανδρών, εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ). Αρθρογραφεί και σχολιάζει πάνω σε θέματα που άπτονται της εξέλιξης της Γυμναστικής σε τεχνικό και διοικητικό επίπεδο.